Torr bulle

Jag gick upp sent idag faktiskt.. Halv tolv, fy på mig.
Som vanligt hade pelletsbrännaren lagt av igen.. Dryge!

Jag läste precis en blogg där en tjej skrev om dialekter. Jag är ju självklart skåning, har botthär hela mitt liv och jag är född här. Men när jag öppnar min mun så är det nästan allt annat än skånska som kommer ut. Många frågar om jag kommer från stockholm eller nåt.
Men jag ska berätta för er varför jag inte snackar skånska.
När jag var liten, var jag sen på att prata. Plus att min syster snackade för mig :) Först trodde mamma att jag var döv eller nåt så hon tog mig till en doktor, men det var ju inte det som var felet. Så hon tog mig till en talpedagog och där kom dom framtill att jag stammar. Och denna logoped lärde mig rikssvenska. Varför i all världen lär hon mig rikssvenska när jag bor i det bondigaste skåne?! Men det har jag inte riktigt fått svar på. Kanske var lättare att lära ut eller att hon var stockholmare?
Så jag har snackat stockholmska sen jag var liten. När jag började på högstadiet så ville jag prata mer skånska, för alla andra gjorde det. Men det blev bara kattskit av det och det lät så himla dumt. Men det sket jag i :) Med åren har jag försökt lära mig själv att säga skånska R, för jag säger R med rullande tungspets, medans skåningarna säger det med halsen eller nåt. Det är skit svårt för mig, men jag fick höra av min logoped som jag går till nu att jag blandar riksvenska R och skånska R när jag pratar, rätt coolt :D

Nu ska jag kolla brännaren, sen ska jag göra ner och handla bullar eller nåt :) Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Och ditt namn är?:
Ska jag komma ihåg dig?

Mail: (den kommer inte synas)

Du kanske också har en blogg?:

Lämna gärna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0