Leila Lindholm

Jag bara älskar henne.. Så är det, hon skulle kunna bli min hemmafru. ASG! Jag är för rolig :) Jag ska ju bli min egen hemmafru. Jag ska baka och laga som leila :)
I julas bakade jag jätte gott julgodis. Jag hade kollat på Leila bakar och blivit inspirerad. Jag gjorde bland annat Rocky Road och Världens godaste smörkola. (ska lägga in recept.)
Jag har gått in i en period nu att jag vill baka hela tiden.. Kan nog vara när jag har inget att göra :) Nu går jag arbetslös, så himla tråååkigt !



Världens godaste smörkola

Förberedelsetid: 5 min

Tillagningstid: 30 min

Färdigt på: 1 tim

Ingredienser

Cirka 50 stycken
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
Apelsinkola:
2 st apelsiner, rivet skal
1 st citron, rivet skal
Pistagekola:
1 dl hackade, rostade pistagenötter
Pepparkakskola:
2 tsk pepparkakskryddor
Chokladkola:
2 msk kakao
Limekola:
2 st lime, rivet skal
Kardemummakola:
2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel
Ingefärskola:
1 tsk malen ingefära

Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.

4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

Detta receptet är verkligen superlätt.. Jag klara det första gången :) Och alla tyckte om dom, det tog bara några dagar, sen var dom borta . hi hi. Jag gjorde utan nån tillsatt smak, men det var lika gott för det :)

Rocky Road

Förberedelsetid: 10 min

Färdigt på: 40 min

Ingredienser

12 kakor
600 g mörk kvalitetschoklad 70 % (jag rekommenderar ljusa choklad, annars blir det för mycket)
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Gör så här

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

Denna är också busenkel och supergod, min oma älskade det :) Kan också vara nåt för barnen.

Gå in på denna sidan om ni vill ha lite recept från Leila .
http://recept.nu/1.9799/leila_lindholm


Kommentarer
Postat av: chanette

har ny blogg..palla ej med att den gammla fitta så

www.channe.bloggsida.se

2008-07-21 @ 01:02:24
URL: http://channe.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Och ditt namn är?:
Ska jag komma ihåg dig?

Mail: (den kommer inte synas)

Du kanske också har en blogg?:

Lämna gärna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0