Tips av Pupsie (telefonsamtal)

Det värsta jag vet är att prata i telefon, speciellt att ringa någon och presentera sig. Jag hade en period när jag kunde säga "Hej det är Pauline" utan att stamma, både när jag ringde och svarade i telefon.
Så jag tänkte dela med mig ett tips till er som stammar, eller kanske till er som hatar att ringa?

- Skriv upp vad du ska säga.

Jag tycker det är lättare att skriva upp på ett papper vad jag ska säga innan jag ringer, (dock inte till kompisar och sånt, nu menar jag om jag ska ringa till doktorn eller nåt) då kan jag fokusera på ordet jag stammar på och flyta på lite mer. Jag läser orden medans jag säger dom och lurar nästan mig själv att jag inte pratar i telefonen :)


Ett exempel: När jag skulle ringa till resebyrån.

Hoppas det är till nån hjälp :)


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag brukar också göra så. Jag stammar inte när jag läser, så länge jag läser upp det ord jag precis ser, lättast är om det är en text man inte läst innan. Men på nåt vänster brukar det gå att börja läsa, inte tänka, utan bara läsa lappen rakt upp och ner. Brukar dock bara skriva upp min inledning (som din på bilden), för det är inledningen som är jobbigast tycker jag iaf. Får man till en bra sådan känns det inte lika hemskt att stamma sen :P Suger som fan att fastna på typ tredje ordet och få kämpa länge innan den andre ens fattar vad man vill eller framförallt inte tro att man busringer eller är helt bakom flötet.

2009-12-03 @ 00:49:46
URL: http://therance.blogg.se/
Postat av: Fredrick

Hmmm.. För min del är det tvärtom, har jag något att säga om jag tänker innan eller hur, så oftast blir det värre för mig.Brukar gå bättre när jag inte är förberedd, men oftast ber jag om att möta den personen innan, eller ibland så säger jag rakt ut att jag stammar, brukar gå bättre då :)

2009-12-05 @ 16:21:34

Kommentera inlägget här:

Och ditt namn är?:
Ska jag komma ihåg dig?

Mail: (den kommer inte synas)

Du kanske också har en blogg?:

Lämna gärna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0