25 december 2010

Det blev en jätte mysig julafton hos mamma igår. Det blev massa godis till kalle, och naturligtvis massa sång. Eller kråksång eftersom vi alla är lite förkylda ;) hehe. Sen förberedde vi maten, vi hade myyycket. Jag hade fått med mig lite från jobbet, men tyvärr var det nästan gammalt :/ Jag åt mat för en hel vecka. 3portioner för att vara exakt ;) Man är ju viking ;) hehe.
Sen blev det matkoma för oss alla, och lite julklappsöppning. Tack för att fina klappar :D Och till sist mammas goda ris a la malta.

När jag kom hem orkade jag nästan ingenting, första stunden alla fall. Men det blev att jag började packa klart resväskan, jag kan fortfarande inte fatta att vi åker imorron :)


Julklappsöppningen. Ingen tomte fick vi heller ;)

Kommentarer
Postat av: jonna

Hej igen.

Hoppas inte att jag är jobbig eller så.

Men jag undrar om du har något bra tips på att om man liksom "vet" att man kommer stamma när man ska säga något, vad brukar du göra då? tillexempel om man sitter i grupper och ska prata så kanske alla ska säga samma sak (en spanskamening tillexempel) hur förbereder du dig? :)

2010-12-25 @ 16:53:11
Postat av: Pauline

Hej igen!

Nej du är inte alls jobbig, jag är här för att hjälpa :)

När jag vet att jag kommer stamma på ett ord som jag ska säga brukar jag snabbt komma på ett annat ord som betyder samma sak. Till exempel om jag ska säga "Han är omtänksam" så säger jag kanske "Han är snäll".

Annars brukar jag lägga till "tilläggsord" som alltså, typ, eh, öhm. Eller så brukar jag faktiskt (detta hörs kanske konstigt) bita mig i tungan. Inte hårt så att man får ont, men så att tänderna nuddar.

Eller tar du ett djupt andetag, tänker bort dig en stund och pratar på utandningen. Slappna av i musklerna :) För visst känner du dig spänd hela tiden?

2010-12-25 @ 23:49:13
URL: http://pupsie.webblogg.se/
Postat av: Jonna

2010-12-26 @ 10:49:43
Postat av: Jonna

Ja du har rätt jag hittar också ibland andra ord eller lägger till ehm osv. Men problemet är ju när alla ska säga samma mening på spanska, svenska eller engelska om det då är något klurigt ord. Jag går föressten mitt första år på gymnasiet. Hur kändes det med din stamning då? Kan även säga en konstig sak som är att när jag är själv och kanske läser hackar jag ingenting men om jag kanske läser samma text för min klass kan jag hacka. Är det så för dig med?? Vill föresten också berömma dig för att du grundar din blogg på din stamning, väldigt modigt av dig! Ha en fin resa föresten!:)

2010-12-26 @ 10:59:00
Postat av: Pauline

Hmm, alltså jag är nästan tvärtom där att jag har det lättare när det är andra som säger samma mening samtidigt.

Min stamning började bli lättare då på gymnasiet, men det var fortfarande jobbigt och jag undvek muntliga redovisningar. Vilket jag ångrar, för det sänkte mina betyg. Tänk på det också :S

Att du inte stammar när du är ensam kan vara för att du är mer avslappnad då, när du är med andra så spänner du hela kroppen och då blir det att du stammar. Så känner jag det alla fall, jag kan också stamma när jag läser för mig själv, speciellt om jag är trött. :)



Tack så jätte mycket, det värmer i hela kroppen :) Jag önskar dig all lycka med din stamning och håller tummarna på att allt blir bättre :)

2011-01-11 @ 13:41:17
URL: http://pupsie.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Och ditt namn är?:
Ska jag komma ihåg dig?

Mail: (den kommer inte synas)

Du kanske också har en blogg?:

Lämna gärna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0