Julbak

Jag hittade precis en superbra receptblogg, en jätte duktig tjej är det. Nadjaskitchen.se

Detta receptet ska jag lätt göra i jul :)



Till cirka 30-40 bitar behöver du:

170 g jordnötssmör, 2 dl ljus sirap, 1 dl strösocker, 9 dl osötade rispuffar, 175 g mörk choklad

Gör så här:

Blanda jordnötssmör, sirap och socker i en stor kastrull. Sjud tills sockret har smält och rör om. Häll i rispuffarna och blanda väl. Klipp till bakplåtspapper och lägg det i botten på en form, ca 20 x 25 cm. Fördela massan i formen. Platta till den så att hela botten täcks. Hacka och smält chokladen över ett vattenbad. Häll den över jordnötsmassan och bred ut den jämnt. Låt chokladen stelna något i rumstemperatur. Skär upp i bitar innan chokladen stelnat helt. Men vänta så pass att chokladen inte är lös. Ställ de uppskurna bitarna i kylen så att chokladen stelnar. Förvara godiset kallt i lufttäta burkar.

 

Jag längtar verkligen till all julbak. Det är något jag älskar! I år ska jag göra så mycket som jag hinner med. Vi ska faktiskt fira jul hos min fina oma (mormor), det var riktigt länge sen vi gjorde det, så det kommer bli extra mysigt :) Jag och moster becka får nog slåss om vem som ska baka all julgodis, hehe. Nejdå, vi har delat upp det ganska bra. Vi kommer ha såå myyyeed maauud :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Och ditt namn är?:
Ska jag komma ihåg dig?

Mail: (den kommer inte synas)

Du kanske också har en blogg?:

Lämna gärna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0